piątek, 18 listopada 2016

Projekt " Sosna" - kostium na występ przedszkolny :)

Kilka dni przed występem przedszkolnym, okazało się że mam uszyć strój sosny dla dziewczynki z mojej rodzinki:) otóż nie ma sprawy - tylko jak ma on wyglądać? hmm to zagadka -  może pelerynka a do tego zielona sukienka, a może...? no właśnie więc wstępnie narysowałam coś takiego.
Kostium sosna na modelce!


Rysunek się spodobał , więc ustalone to ma być sukienka lekko poszerzana dołem z wszytymi boczkami imitującymi drzewo sosnowe, oraz z wymodelowanymi  rękawkami w taki sposób by sprawiały wrażenie kontynuacji boczków sukienki.. Na głowę czapka w kształcie trójkąta - nawiasem mówiąc taka czapka nadawałaby się również dla pirata;) tył czapki wycięty od podstawy na wysokość 10 cm i szerokość 2 cm wycięcie wykończone lamówką, tak by można było łatwo zakładać i zdejmować czapkę,
oraz tak żeby było można troszkę regulować czapkę do obwodu głowy.


Tył sukienki z dwóch części krojony tak by na środku tyłu ukryć zamek kryty

 Z braku czasu postanowiłam nie rysować nowej konstrukcji odzieżowej ale raczej wykorzystać coś z Burdy. I udało się znaleźć coś podobnego, co po kilku zmianach na formie spełniło moje oczekiwania.

Burda, moda dla dzieci , 01.2012 model 642


Opx - czyli obwod klatki piersiowej wynosił 64cm co w rozmiarówce burdy oznacza rozmiar 128. 

Co mi było potrzeba:
- materiał na kostium u mnie to zielona  tafta niestety nie wystarczy jedna długosc sukienki ponieważ boczki trzeba wyciąć 4 x ,więc dwa boczki się nie zmieściły w szerokości materiału, potrzebny był jeszcze kawałek materiału o długości boczków
- kawałek brązowej tkaniny - na szyszki - u mnie wystarczyło 12cm długości tkaniny
- sztywnik krawiecki- można go kupić w pasmanterii - wzmocniłam nim boczki sukienki i całą czapkę, tak by sterczała jak sosna a nie imitowała czapkę krasnala.
- zamek kryty dobrany kolorystycznie ok 30cm.
- nici zielone i brązowe.
- kawałek flizeliny - usztywnienie odszycia podkroju szyi przodu i tyłu

Zabawa na formie:)
Odwzorowałam  sukienkę z burdy i wprowadziłam kilka zmian.
Najpierw wyrównałam środek przodu przy szyi, tak by nie robić na nim zakładek,  od podkroju szyi na środku przodu odmierzyłam wartość zakładek - ok 3 cm i do zgubienia w dół poprowadzić linie. Potem poszerzyć dół rękawa i przy złożeniu  na pół wyrysowałam łuk na dole rękawa tak by nadać mu odpowiedni kształt. Dodałam zapasy na szwy i podwinięcia - w burdzie ich nie dodają, i wycięłam z materiału. 
Boczki wyrysowałam osobno - najpierw linia pionowa o wysokości boku sukienki mierzona od dołu do pach odjąć 4cm-dodałam po 1 cm na szwy i wycięłam 4 razy z materiału i 2 razy  sztywnik
( sztywnik wycinałam bez zapasów na szwy). 

Czapka:
Trójkąt o wymiarach 53cm podstawy i dwa boki o wymiarach 38 cm. Przód i tył jest taki sam z wyjątkiem wycięcia na środku podstawy tyłu narysowałam kreskę o wysokości 10 cm i odmierzyłam na linii podstawy po 1cm po prawej i lewej stronie tej kreski, a potem wycięłam to, robiąc lekkie zaokrąglenie na górnej części  - po to by łatwiej się obszywało  lamówką w późniejszym czasie.

Teraz to już tylko szycie:)
Najpierw uszyłam z materiału próbnego i zrobiłam pierwszą miarę gdy okazało się że wszystko jest tak jak ma być to mogłam szyć z właściwej tkaniny:). 
Skoro miałam już pewność że mam wszystko dobrze skrojone, mogłam sobie pozwolić na troszkę inną kolejność szycia:
- Obrzuciłam na owerloku przód i tył sukienki : na bokach , ramionach,oraz środku tyłu ale nie pachy! - gdybym nie miała overlocka trzeba by było inaczej zabezpieczyć tkaninę przed strzępieniem np. zygzakiem.
- naszyłam szyszki - o długości 12 cm
- uszyłam boczki choinki zostawiając otwarty jeden brzeg od strony boku sukienki , po wywróceniu na prawą str. i wyprasowaniu wsunęłam sztywnik krawiecki.i obrzuciłam otwarte brzegi boczków
-zszyłam środek tyłu i wszyłam zamek kryty
-wszyłam boczki choinki do boku sukienki i połączyłam  szwy na ramionach
- zszyłam rękawy
- wszyłam rękawy w pachę i obrzuciłam je razem z pachą
- podwinęłam dół sukienki i rękawów 
- skroiłam i podkleiłam flizeliną podkroje szyi przodu i tyłu
- pomiędzy określonymi czynnościami szycia 
oczywiście prasowałam na bieżąco - i gotowe.

Szycie czapki:
- naszyłam szyszki
- usztywniam czapkę
-połączyłam przód z tyłem zostawiając otwór na głowę
- zawinęłam podłożenie dołu obrzuciłam je i podszyłam kryto ręcznie
-na końcu obszyłam lamówka ciętą ze skosu cięcie na środku tyłu zostawiając odpowiednia długość lamówki do wiązania na kokardkę 






2 komentarze:

  1. super sosenka <3 gratuluję kreatywności

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuje La Gre :) bardzo mi miło że się Tobie spodobał:)Takie miłe komentarze zawsze mnie bardzo motywują ;)

    OdpowiedzUsuń